Közösen tervezett találmányaikkal villantották fel a színes jövőt

(bme.hu)

Projektfeladataik bemutatása volt a diákok utolsó megmérettetése a BME Gyerekegyetem záró foglalkozásán, amelyen 700 műegyetemi gyerekdiploma talált gazdára.

„Egy héttel ezelőtt sok friss, fiatal, bölcs tekintetet láttam, most fáradtabb, de még bölcsebb tekinteteket látok” – fogalmazott a BME rektora az oklevelek átadása előtt. Józsa János reményét fejezte ki, hogy a gyerekek jól érezték magukat és jó hírét viszik a Műegyetemnek. „Azt is reméljük, hogy érettségi környékén nemcsak ’gyerekegyetemként’ gondoltok majd a BME-re, hanem a pályaválasztásotokat is befolyásolja. Ti sokat fogtok változni, mi pedig változatlanul várunk minden érdeklődő, nyitott és tehetséges diákot” – búcsúzott Józsa János.

A BME Gyerekegyetemen szerzett diplomákat Józsa János rektor, Pap László, a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács tagja, Pokol György, a BME Tehetségtanács Elnöke, Faigl Ferenc, a BME Tehetségtanács társelnöke,Schubert Olívia, az Audi Hungária oktatási és tudományos kooperációk osztályának vezetője, Tombor Antal, a Pro Progressio Alapítvány felügyelőbizottságának elnöke, valamint Tevesz Gábor, a VIK oktatási dékánhelyettese adta át a mintegy 700 végzett gyerekegyetemistának.

A görög ábécé betűivel jelölt tankörök tagjai ezúttal is bizonyították, hogy fantáziájuk végtelen. Az alsó tagozatosok különleges találmányokat felölelő projektjei között volt például az álomkönyv, amely leírja a be nem fejezett álmokat és pontot tesz a végükre (bár feltalálói szerint a rossz álmokra nem érdemes használni).

A mindent tároló táska lekicsinyíti a beletett tárgyakat, ráadásul minél több a tárgy benne, azok annál kisebbekké válnak. A turbinás gördeszka elkerüli a dugókat, és a legrövidebb úton visz bennünket, a lebegő és repülő cipő pedig velünk együtt nő. A kaméleontáska egy gombnyomásra változtatja a színét és stílusát, de zsugorító lézer is található benne.

Sok tankör tervezett robotot: az egyik például a házimunkában jeleskedik, de hőkamerájával a tüzet is előrejelzi. A közösségi robot helyettesíti a rendőröket, a tűzoltókat, és egy hatkarú, értelmes beszélgető- és játszótárs, de állattá változó „robotpet” is készült. A mindenttudó robot pedig sok egyéb mellett a projektfeladatot is megtervezi, sőt, még a diplomát is átveszi!

A felsősök alkotta tankörök már a tudomány felelősségét is hangsúlyozták, amikor olyan találmányokat mutattak be, mint a meteorológiai viszonyokat szabályozó időjárás-kondenzátor, a Földet védő ózonréteget az űrben kijavító ózonfoltozó, a Holdat és a Marsot élhetővé tevő „terra formáló” vagy a napelemes tengeri hulladékgyűjtő.

A gyerekegyetemisták „feltalálták” továbbá a telefontörés-gátlót; a gondolatolvasó ceruzát; a „valóságítót”, amellyel létrehozhatunk, de ki is törölhetünk dolgokat; a „putzen fabrikátort”, amelyben apró robotok alakítják át a szemetet azzá, amivé csak akarjuk.

Terveztek még lézeres szelektív hulladékszedőt és fűnyírót, az állatokkal zajló kommunikációt segítőnyakörvet, sötétben látó kontaktlencsét és környezetbarát automata autót is. Az „okos technológiára”pedig egész találmánycsoport épült: a ruhától az evőeszközkészletig, babakocsitól az ágyig vagy a falfestékig.

Eredeti cikkhttp://www.bme.hu/hirek/20160714/Kozosen_tervezett_talalmanyaikkal_villantottak_fel_a_szines_jovot

About the Author: