Gyerekegyetemisták az Építőmérnöki Kar „Hidas Trükkök” szemináriumán

A Hidak és Szerkezetek Tanszék is csatlakozott a 2015. június 29. és július 03. között megrendezett BME Gyerekegyetemhez. Tarján Gabriella a program egyik szervezője az epito.bme.hu kérdésére elmondta: az elsődleges cél a gyerekek érdeklődésének felkeltése volt az elméleti és gyakorlati feladatok összeállításakor. „Az életkori sajátosságokhoz igazodva egy keretmesébe ágyaztuk a tananyagot: Egy király kérte a gyerekek segítségét a hiú folyó felékesítésében, hogy megszüntesse az árvizeket az országában” – tudtuk meg. „Miközben báboztunk, játszottunk, meséltünk, igyekeztünk szakmai ismereteket is átadni” – magyarázta a Hidak és Szerkezetek Tanszék adjunktusa.

A szeminárium előadói a Duna hídjait tanulmányozva mutatták be a főbb tartószerkezet-típusokat, majd számítógépes hídépítő játékkal szemléltették a tervezés menetét a szemináriumon.

A szervezők fából készült hídmodelleket (ferdekábeles, rácsos, Leonardo és feszített) terveztek és gyártottak kifejezetten erre a programra a gyerekegyetemistáknak. A modelleket darabokra bontották, hogy a diákok csapatmunkában, az útmutató instrukcióit követve, maguk is össze tudják szerelni.

„A gyerekek legnagyobb örömére az elkészült hidak teherbírók voltak, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a végén átmászhattak rajta” – fejtette ki Pap Zsuzsa. A Hidak és Szerkezetek Tanszék doktorandusza a szeminárium előkészítésében, és lebonyolításában is részt vett.

A gyerekek Szabadság híd modelljét (Gerber-tartós híd) is kipróbálhatták a szemináriumon:

A „Hidas trükkök” óra legfőbb irányelve végig az interaktivitás volt. „A diákok minden feladatban aktívan részt vettek. A prezentációt például a hídszerkezetek képeinek és neveinek párosításával követték nyomon” – tudtuk meg. A szervezők egy feladatlapot is összeállítottak, amelyen az egyszerű feladatok mellett az órán megismertonline hídépítő játék és a szemináriumon készült képek elérhetősége is szerepelt. „Segítségével a gyerekek otthon is felidézhetik a tanultakat, és talán tovább használják a statikaiérzék-fejlesztő online játékot” – fejezte ki reményét Tarján Gabriella.

A diákok házi feladatot is kaptak a kurzus végén: a feladatlapjukon megtervezett hidat már otthon kellett „virtuálisan próbaterhelniük”.

A tanszék munkatársai rengeteg pozitív visszajelzést kaptak a szemináriumról: “A lányom tegnap volt a hidas trükkös foglalkozásukon és imádta. Sokat mesélt róla hazafelé, aztán meg egész este hidakat tervezett a számítógépen azzal a játékkal, amit javasoltak (oké, sokszor összedőltek :)) és ma az egyetemre menet is azt mutogatta nekem, hogy melyik dunai híd milyen, szóval mély benyomást tett rá a dolog. Nagyon szépen köszönjük a szuper foglalkozást!”

A BME idén első alkalommal rendezte meg rendhagyó nyári táborát, ahol közel 300 általános iskolás gyermek ismerkedett a különböző tudományterületekkel.  Az egy hetes rendezvény az egyetemi karok és szervezeti egységek összefogásának eredményeként valósult meg. Fő támogatója a Pro Progressio Alapítvány volt. A görög ABC egy-egy betűjével jelzett gyerekegyetemista csapatok összesen 9 előadáson és 18 interaktív szemináriumon vettek részt 2015. június 29. és július 3. között.

Fotó: Hidak és Szerkezetek Tanszék

Kiemelt kép: Philip János

Eredeti cikk: epito.bme.hu

About the Author: