Kisiskolások ültek be az egyetemi padokba tanulni

A nyári szünet egy hetét 300 általános iskolás diák tölti egyetemi falak között. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) június 29-én kezdődött el a Gyerekegyetem, amelyen legalább 350 csillogó szempár hallgatta a nyitóelőadást. A padsorokban ugyanis nemcsak a 8-14 éves diákok, hanem az őket vezető hallgatók, szervezők is ott ültek, büszkén végigtekintve saját gyerekcsoportjukon. Elsőként Härtlein Károly, a Sprektum TV Brutális fizika című műsorának házigazdája mutatta be, hogyan lehet virágporból tüzet gerjeszteni vagy egy-két levegővétellel a magasba emelni két embert.

Rengeteg izgatott, színes pólós gyerek, mosolygós hallgatók és oktatók, egy bölcs bagoly és hihetetlen pontos szervezés – így lehetne jellemezni a BME és a Pro Progressio Alapítvány első alkalommal rendezett táborát. A Gyerekegyetem június 29-től július 3-ig tart, ezalatt a campus területét lila, piros, kék, zöld sárga – összesen 14 színű – pólót viselő gyerekcsoportok lepik el, hogy játékos foglalkozások és előadások során belekóstolhassanak az egyetemista életbe.

A világot nem lehet kitalálni, csak megtapasztalni
Az első reggelen a BME nagyelőadójában fegyelmezett rendben elfoglalták előre kijelölt helyüket a gyerekek, majd minden elsötétedett, és egy csengettyűket rázó bagoly rohant be az ajtón. Mint mondta: ő a bölcsesség jelképe. „A világ nagyon szép és nagyon bonyolult, de nem lehet kitalálni, csak megtapasztalni” – figyelmeztette a diákokat, hozzátéve, hogy ő végig velük lesz a héten, és ügyel majd arra, hogy minél többet fedezhessenek fel a világból.

Az egyhetes tábort Péceli Gábor rektor nyitotta meg. Megfogalmazta, hogy mindannyian feltesszük magunknak a kérdést kicsi korunktól: mi leszek, ha nagy leszek? A válasz azonban nem olyan egyszerű. A Gyerekegyetem arra szolgál, hogy a tanulók könnyebben döntsenek majd, és megismerhessenek néhány lehetséges pályát.

Fizikai kísérletekkel a felfedezés útján
A szavakat tett is követte. Härtlein Károly máris temérdek fizikai kísérlettel igyekezett közelebb hozni a természettudományos jelenségeket a kicsikhez. Előkerült egy-egy Kelj fel Jancsi-baba, szögek, néhány palack, és a diákok saját szemükkel láthatták hogyan lehet darabokra törni egy lufit vagy pár levegővétellel a magasba emelni az önként jelentkező alsó tagozatos Jankát és Bercit.

Az izgalom nemcsak a gyerekekre, hanem a velük foglalkozó egyetemi hallgatókra is átragadt, akiken látszott, milyen büszkék, hogy egy hét erejéig csaknem húsz-húsz kisiskolás pótszülei és tanárai lehetnek. A kb. 18 fős gyerekcsoportokhoz ugyanis három-három BME-s hallgató tartozik, akik önkéntesen jelentkeztek és tréningen is részt vettek, hogy a gyerekek életkorának megfelelő játékokkal, módszerekkel tanítsák a diákokat. Ők fogadják a csoportokat reggel, viszik őket egyik épületből a másikba, egyik előadásról a következőre. Segítenek nekik, szünetekben játszanak, étkeznek velük, figyelnek a kívánságaikra, kéréseikre, kérdéseikre.

Az üzenet: a tudomány szeretete
„Ez komoly pedagógiai kihívás – pedagógus végzettség nélkül foglalkozni a gyerekekkel, lekötni a 8 és a 14 éves diákokat is ugyanazon előadásokkal, felkelteni és fenntartani az érdeklődésüket – mi most ebből vizsgázunk” – mondja Orosz László, a BME egyetemi docense, aki elvállalta a bagoly szerepét. Miért őt kérték fel, hogy madárjelmezben ügyeljen a diákokra? Az oktató azt vallja, az egyetemi előadás nem nélkülözheti a show elemeit. Meg kell fogni a hallgatóságot, akár kicsik, akár felnőttek, ő ilyen szemlélet szerint tartja óráit. „Rögtön igent mondtam a felkérésre” – mondja. És hogy mi a bagoly feladata? Megtalálni a hangot a gyerekekkel, a bizonytalanokat bátorítani és ösztönözni, a szorongókat feloldani, az aktívabb gyerekeket biztosítani, nekik is lesz lehetőségük szót kapni. Emellett pedig figyelni arra, hogy minden diákhoz eljusson a Gyerekegyetem üzenete: a tudomány tisztelete és szeretete – fogalmazza meg a bölcs bagoly.

A jól működő táborhoz azonban nemcsak bagolyra, hanem előadásokat és foglalkozásokat vezető egyetemi oktatókra, sok-sok szervezőre is szükség van. A BME tanárai és hallgatói azonban egyforma lelkesedéssel, önként jelentkeztek a feladatokra, és pontról-pontra kidolgozták a részleteket.

Hatalmas sikere van a tábornak
A jelentkező 2-4. és 5-8. osztályos diákokat 14 csoportba osztottuk. Minden csoport kapott egy saját színt, egy saját osztálytermet, és a görög abc egy-egy betűjéről lettek elnevezve. Ezen kívül minden csoportnak készült saját órarend is. A gyerekek előadásokon, szemináriumokon vehetnek részt, programozhatnak robotot, építhetnek hidakat, láthatnak kísérleteket, és projektfeladatokon dolgozhatnak – mondja Dallos Györgyi, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának PR-vezetője.

Ahogy a parkba és más épületekbe induló sok-sok színes diákcsoportra mutat, megjegyzi: maguk sem gondolták, hogy ekkora sikere lesz a tábornak. A meghirdetést követően három nap alatt beteltek a helyek, és már a jövő évire is 700 gyereket regisztráltak. Az érdeklődés a jó programoknak és a kedvező árnak is betudható. Az egyhetes tábor 10 ezer forint, amelybe háromszori étkezés, csapatpóló, hátizsák, munkafüzet és toll is tartozik a programok mellett. Az alacsony ár annak köszönhető, hogy a rendezvényt számos vállalat támogatja, és az anyagi segítségen kívül sokan foglalkozásokat is tartanak a gyerekeknek.

Főleg 10-12 évesek érkeztek
Az idei 300 főnek a nagy része 10-12 éves, egyharmada lány, kétharmada fiú. Ők az öt nap alatt kilenc egyetemi előadást hallgatnak meg, 18 különböző szeminárium és több játékos program, illetve kísérlet keretében ismerkednek a természettudományokkal – olvasható a BME közleményében, amely Péceli Gábort is idézi.

Munkatársaimat a nemzetközi tapasztalat és a jó gyakorlati minta ihlette meg – utal Péceli Gábor rektor a Nyugat-Európában már több mint tízéves hagyományra visszatekintő kezdeményezésre. Péceli Gábor reméli, hogy a rendezvény hatásossá és hagyományteremtővé válik, és segítségével sikerül az ifjúságot a műegyetemi tanulmányok, illetve a természettudományok felé orientálni.

„A Pro Progressio Alapítvány már 18 éve a tehetséggondozást és a tehetségkutatást tűzte ki céljául” – olvashatóak az alapítvány elnökének, a Gyerekegyetem fő támogatójának szavai. Pakucs János szeretné, ha az új fogalom, a Gyerekegyetem felkeltené a diákok érdeklődését, hogy határozott céllal válasszanak középiskolát.

(Készítette: Wéber Anikó)
(Fotó: MTI/Balogh Zoltán)
(www.edupress.hu)

Eredeti cikk: www.edupress.hu 

About the Author: