Egyetem gyerekeknek – már az általános iskolások között keresik a jövő mérnökeit

Még soha, sehol nem szerveztek ekkora „gyerekegyetemet” hazánkban, mint amekkorát a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen ezen a nyáron. Nagy a létszám és az életkori szórás is ezen a kísérleti jelleggel, de Nyugat-Európában már évtizedes múlttal rendelkező, programon. Háromszáz, zömében 9-14 éves, főleg fiú veszi birtokba a Duna-parti Campust, és vesz részt a színes, természettudományi és műszaki jellegű programokon. A tervezett létszámot 3 nap alatt érték el, hiszen nagy az igény a minőségi tudományos, de játékos tájékoztatásra.Tény, hogy nemcsak a szervezők, de az egyetemi oktatók számára is nagy kihívást jelent az általános iskolás korosztállyal való foglalkozás.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) méretei miatt még egymást sem ismerték személyesen azok a kollegák, akik arra a tájékoztatóra érkeztek, amelyet a 2015. június 29. és július 3. között megrendezésre kerülő, Gyerekegyetem nevű speciális, napközis jellegű tábor szervezőbizottsága tartott az oktatók számára.

Ne úgy képzeljük, hogy a szervezést egy, ahogy azt egy kifejezetten rendezvényszervező, vagy adminisztratív egység végzi. Dallos Györgyi kivételével -, aki BME VIK PR-vezetője – Farkas László, Hornyánszky Gábor, és Lángné Lázi Márta egyaránt egyetemi oktatóként dolgozik, Lukács Mónika pedig a megcélzott korosztály ismerője tanítónőként. A szervezők törekedtek arra, hogy a kezdeményezés a BME teljes egészét átfogja, azaz az összes kar (Építőmérnöki Kar (ÉMK) , Gépészmérnöki Kar (GPK), Építészmérnöki Kar (ÉPK), Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar (VBK), Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK), Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK), Természettudományi Kar (TTK), Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (GTK) a tevékenységben együttesen vesz részt.

5 nap, 9 előadás, 14 szeminárium

A Gyerekegyetem hasonló ritmusban működik, mint a „nagyok” oktatási intézménye. Egymást váltogatva zajlanak a plenáris előadások és a kiscsoportos szemináriumi foglalkozások, amelyeket szabadidős programok szakítanak meg a korosztály jellege miatt. A program tartalmi részét úgy állították össze, hogy abban a jövőkutatástól az űrkutatásig, a pénzügyi ismeretektől a kémiai kísérletekig, a robotikától a brutális fizikáig csupa érdekes, korszerű, tudományos ismeretterjesztés kapjon helyet. Például hova csap a villám, vagy egyedül mi vagyunk-e értelmes lények a világmindenségben, illetve hogy mit tesz-vesz, aki tőzsdézik. Arról is fognak a résztvevőkkel beszélgetni, hogy lesznek-e a jövőben repülő autók,űrvárosok?

Mindezek mellett egy projektfeladat is lesz, ahol csoportban dolgoznak majd a gyerekek, vezetői segítséggel, és az eredményt prezentálniuk kell a többi résztvevőnek, oktatónak.

A hét végén pedig diplomaosztó zárja a közös munkát, ami hasonló az igazihoz, de a legfőbb értékét az adja, hogy csak korlátozott számban vehettek részt a gyerekek ezen a rendezvényen.

A színes, csoportonként más-más pólót viselő résztvevőket diákok kísérik majd az egyetemi épületek közt. A gyerekegyetemhez a teljes infrastruktúrát a BME biztosítja, ami nemcsak a termeket jelenti, hanem a számítástechnikai parkot is, valamint a kísérletekhez az alapanyagokat, eszközöket is. Ahhoz, hogy mindez megvalósulhasson, az egyetem által biztosított infrastrukturális támogatás mellett egyéb támogatásokra is szükség volt, melyeket szponzorok biztosítottak, akik közül néhány szakmai program szervezését, lebonyolítását is vállalta.

Fontos támogatója a Gyerekegyetemnek a BME az intézmény keretei közt 18 éve működő Pro Progressio Alapítvány, amely mindig fő feladatának tekintette a tehetséggondozást, és – kutatást.

Azért, hogy a résztvevők is átérezzék a súlyát egy ilyen komoly előkészítést igénylő rendezvénynek, tízezer forintos részvételi díjat kellett fizetniük, ami a magyar táboroztatási viszonyok közt kifejezetten kedvezőnek mondható.

Már csak 2017-re lesz szabad hely

A tájékoztatón elhangzott, hogy a szervezők komoly marketingtervet állítottak össze, de ennek bevetésére nem volt szükség. Április 9-én nyitották meg a honlapon a jelentkezési lehetőséget, és három nappal később be is kellett zárni a kaput, mert több mint 300 gyereket „beírattak.” A jelentkezők közel felének a Műegyetemen dolgozik az édesanyja vagy az édesapja. A nagy érdeklődés miatt már a 2016-os táborra is lehetett regisztrálni, a május 15-i határidőig több mint 650 fő jelentkezett. „ A BME még soha nem adott otthont egyszerre ennyi gyereknek, ami nagyon komoly felelősség is egyben”- mondta a PR vezető.

Ugyanis nemcsak a létszám az, ami nagy, hanem az életkori szórás is, hiszen – a szervezőbizottság által készített grafikon szerint – nemcsak az előre meghatározott korcsoportból, azaz a 9-14 évesek köréből kerültek ki a jelentkezők, hanem már elsősök-másodikosok is bekerültek a résztvevői körbe. A mintegy kétharmadában fiúkból álló tömeget egyszerre kell úgy lekötni, hogy érdekesnek találja a programot mind a hét, mind a tizennégy éves is, hiszen, az előadások plenárisak, ott egyszerre lesznek jelen mindegyik korosztály képviselői.

Növekvő aggodalom

„Ne legyünk tudománytalanok, de most belefér az, ha a szakma „megkövez” egy- két leegyszerűsítésért” – mondta a tájékoztatón a kollégáinak, a kisgyerekeknek való oktatással kapcsolatban, tanácsként Hartlein Károly, akinek ”hobbija a fizikatanítás”. Neki pont a Gyerekegyetem célcsoportjának az oktatásában van már rutinja. „A szakszavaknak például nincs értelme az ő számukra, de a súly, a méret, a tömeg olyan kifejezés, amit az is megért, aki nem tanult még fizikát”- állítja. A szakember egyébként a Spektrum TV „Brutális fizika” című műsorából lehet ismerős, amelynek előadója, és a Fejlesztés Európai Évének tiszteletbeli nagykövete is egyben.

A program tervezetéből:
Előadások:
1. Mágikus tudomány I-II. Hartlein Károllyal
2. Irány a jövő
3. Hogyan születik a kép?
4. Magyarország első műholdja
5. Városi közlekedés régen és ma
6. Ne féljünk a kísérletektől
7. Rend és rendezetlenség határán
Szemináriumok:
1-4. osztályosoknak:
1. BASF Kölyöklabor
2. Csak nézek és röpködök – Quadrokopter bemutató
3. Villámok közelről
4. Nao, a segítő robot
5. Mitől nem dől össze a híd?
6. Mire jó a Kinect?
7. Hol lakik a Bagoly?5-8. osztályosoknak:
1. Régi idők levéltára
2. Intelligens anyagok
3. Ördöglakatok
4. Okostelefon, okosan használva. Programozzuk saját telefonunkat!
5. Milyen vastag a hajszál, és hogyan lehet megmérni?

Az egyetemi oktatók számára komoly kihívás a gyerekegyetemen előadást vagy szemináriumot tartani, hisz nem ezt a korosztályt látják nap, mint nap. Ők most, a tájékoztató idejére érezhetően kimozdultak a komfortzónájukból ezzel a korosztállyal. Persze, ebben a műfajban is lehet gyakorlatot szerezni a Tudományok hídja, a Kutatók éjszakája, a Lányok Napja, vagy a Természettudományi Kar által szervezett Mikulás fizika rendezvények keretében.

„Életem legnagyobb kihívása lesz az, hogyan kötöm le a figyelmét az előadásomon a harmadikos és a nyolcadikos gyereknek egyaránt”- mondta az egyik oktató. A másikuk kifejezetten „növekvő pánik”-ról beszélt, ha a 300 – zömében fiú – általános iskolás gyerek minőségi szórakoztatására gondol. Az ő megnyugtatására ajánlotta fel a szervezőbizottság tagjaként Lukács Mónika az általános iskolai tanárként szerzett tapasztalatait az oktatók számára.

Tehetséggondozás, szórakoztatás

A BME nem titkolt célja, hogy a jövő tehetséggondozási programjainak egyik meghatározó eleme legyen pár év múlva a Gyerekegyetem. Ebben a nyitott, érdeklődő, és érzékeny korban érdemes, és kell is a gyerekeket a természettudományokkal, és a műszaki ismeretekkel, sok-sok játékkal összeismertetni.

A résztvevőktől egyébként a program során csak azt várják el, hogy „kíváncsi legyen ez egyetemi életre, nyitott legyen a meglepő és varázslatos dolgokra. Érdekelje az, hogy mitől ilyen a természettudományos és a műszaki világunk, és milyenné válhatna az. Mi van a dolgok mögött, amiket nem látunk, milyen új dolgok várnak a jövőben a világunkra, amelyek még csak fejlesztés alatt állnak.”

Záró gondolatként a szervezők azt fogalmazták meg, hogy ha ezt a mozgalmat több éven keresztül fenn tudják tartani, akkor „gyakorlatilag az egyetem bejáratáig tudjuk kísérni a tehetségeket”. A tehetséggondozást szolgálja egyébként az is, hogy eleve úgy tervezték, azok a családok, ahol a részvételi díj önrészét nem áll módjukban kifizetni, egyedi jelentkezéssel élhessenek.

A rendezvény sikerén felbuzdulva a szervezők máris tervbe vették további gyermekkurzusok szervezését az őszi, illetve a téli szünetben.

Eredeti cikk: hrportal.hu

Share

About the Author: